شعارمديريتي

به جای پرداختن به برنامهء استراتژیک, به تفکر و ایده‌های استراتژیک روی آورید

استقرار نظام مدیریت بازخورد کارکنان

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(104 رای‌ها)

برنامه ریزی صحیح و دقیق منابع انسان بدون وجود روشهای مناسب دریافت بازخوردهای کارکنان و تحلیل آنها غیر ممکن است. بنابراین وجود نظام های دریافت بازخورد کارکنان در هر سازمانی ضروری است.
در سازمانهای کوچک با توجه به ارتباط تنگاتنگ مدیران و کارکنان ، بازخورد در بسیاری از مواقع می تواند به صورت شفاهی منتقل شده و در صورت توجه مدیریت پاسخ داده شوند. اما در سازمانهای چند لایه وقوع این امر بسیار پیچیده تر است.

استقرار نظام مدیریت بازخورد کارکنان ( سیستم های نظر سنجی ،پیگیری شکایات و ... )

سازمانها روشهای مختلفی را به منظور دریافت بازخوردهای کارکنان مورد استفاده قرار می دهند که برخی از آنها به شرح زیر است:
ایجاد و توزیع فرم های نظر سنجی
انتخاب نمایندگان گروه های مختلف کارکنان
ایجاد سیستم مدیریت شکایات کارکنان
انجام مصاحبه های دوره ای
تشکیل گروه های متمرکز
ارتباط مستقیم مدیران با کارکنان
 و ....
برخی از سازمانها نیز از چندین روش مختلف برای مدیریت بازخوردهای کارکنان بهره می برند.
به هر حال سازمان از هر روشی که برای دریافت بازخورد استفاده می نماید باید به نکات زیر توجه داشته باشد:
1-    روش مورد استفاده قابلیت انعکاس بازخوردهای واقعی کارکنان را داشته باشد.
2-    روشهای مورد استفاده به صورت منظم انجام شود.
3-    گروه های مختلف با توجه به تفاوت های آنان در دامنه روش دریافت بازخورد قرار گیرند.
4-    در صورت نمونه ای بودن روش ، تعداد نمونه ها با دقت و به صورت علمی تعیین شود.
5-    فواصل بین دریافت بازخوردها از حدی طولانی تر نشود که کارایی خود را از دست دهد.
6-    فرهنگ ارائه بازخورد صحیح در سازمان ایجاد شده باشد.
7-    داده های خام دریافتی به صورت دقیق و توسط کارشناسان خبره و مطلع پردازش شده و اطلاعات قابل استفاده ای از آنها استخراج شود.
8-    با توجه به نتایج پردازش اقدامات مناسبی برای پاسخگویی انجام شود.
9-    اقدامات تعیین شده متناسب با بزرگی و موضوع نتایج پردازش باشد.
10-    فاصله زمانی بین دریافت بازخوردها و اجرای اقدامات طولانی نشود.
11-    اثر بخشی اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گیرد.
توجه به این نکته ضروری است که برخی از سازمانها با کپی کردن فرم های نظر سنجی از یک سازمان دیگر ، و انجام غیر علمی نظر سنجی روشی برای دریافت بازخوردها ایجاد می نمایند لیکن باید توجه داشت:
با داشتن اطلاعات اشتباه تصمیمات ما نیز اشتباه خواهند بود
مدیریت سرآمد ایرانیان با استفاده از یک تیم خبره، آماده است تا با برترین روشهای علمی دنیا سیستم های مدیریت بازخورد کارکنان را در سازمان شما مستقر نماید.

 

آخرین ویرایش در جمعه, 12 مهر 1392 ساعت 14:56

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

دانلود کتاب

جمعه, تیر 06 1393 261 نظرها
دانلود رایگان کتاب آموزش شش سیگما

 

شما می‌توانید کتاب الکترونیکی آموزش شش سیگما برای تجارت‌های کوچک را رایگان دانلود کنید. 

 

پشتیبانی

LiveZilla Live Chat Software