مقالات مدیریت و مهندسی صنایع http://www.msi.co.ir Tue, 19 Jan 2021 22:03:31 +0000 Joomla! - Open Source Content Management fa-ir آشنایی با نرم افزار SPSS http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/661-introduction-to-the-software-spss.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/661-introduction-to-the-software-spss.html نرم افزار spss

نرم افزار SPSS مخفف Statistical package for social science می­باشد که نخست برای تجزیه و تحلیل داده­ های آماری در علوم اجتماعی طراحی شد که به بسته­ نرم ­افزاری برای علوم اجتماعی شهرت پیدا کرد. این نرم­ افزار توسط نای(Nie)، هول(Hull) و بنت (Bent) طراحی شد و در سال 1986 نخستین نسخه­  آن وارد بازار گردید.

 

تجزیه و تحلیل آماری را می­توان با استفاده از دو روش اصلی انجام داد. روش اول با استفاده از هدایت و مدیریت داده ­ها از طریق برنامه ­های کلی مانند اکسل. روش دوم استفاده از یک بسته آماری تخصصی مانند SAS ،SPSS ،S-PLU ،Minitab و .... . از آنجایی که کاربران آشنایی و اطلاعات کمی در خصوص اصطلاحات و واژگان آماری و نرم­ افزاری که لازمه ­ی کار با یک نرم ­افزار است را دارند، بیشتر محیطی ساده و کارآمد را جهت تجزیه و تحلیل داده ­های خود ترجیح می­دهند. لذا وجود محیط ساده و کارآمد برای همه نوع تجزیه تحلیل آماری در نرم افزار SPSS موجب شده تا جایگاه خود را در بین کاربران باز کند، هم اکنون یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم ­افزارهای آماری در کشور نرم افزار SPSSمحسوب می­شود.

قابلیت­های استفاده از نرم­ افزار SPSS:

نرم ­افزار SPSS در طیف گسترده ­ای از زمینه­ ها مانند روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی­، بازاریابی، تعلیم و تربیت، علوم بهداشتی و .... جهت تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی داده ­ها مورد استفاده قرار می­گیرد به طوری که جهت اجرای هر پژوهشي در قسمت تجزيه و تحليل به جهت تبيين و بيان روابط و مدل­هاي علمي می­تواند با ارائه گزارش و نمودارهاي لازم، تهیه انواع جدول­های سفارشی مانند جدول فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی، جمع بندی داده­ها از لحاظ کمی و کیفی با استفاده از فرمول­های آماری از رگرسیون و همبستگی گرفته تا مقیاس سازی جهت پایایی و سازگاری درونی و تحلیل متغیرها، پایایی پرسشنامه را معین و در خاتمه به خوبي به تحليل داده‌ها و تصميم‌گيري مناسب منجر شود. در زیر به برخی از مزیت های نرم افزار SPSS پرداخته می شود.

مزایای استفاده از نرم افزار SPSS :

  1. تجزیه و تحلیل آماری در طیف گسترده ­ای از زمینه ها
  2. سهولت استفاده افراد با کمترین اطلاعات تخصصی در زمینه به کار با نرم­ افزار SPSS
  3. سرعت زیاد در تجزیه و تحلیل داده ­ها توسط نرم افزار SPSS
  4. دستیابی سریع به منوهای مورد نیاز جهت تحلیل آماری
  5. توانایی در امکان ارتباط بین نرم افزار SPSS با سایر نرم­ افزارها خصوصا آفیس
  6. امکان استفاده از نرم ­افزار SPSS در هر دو زمینه آمار توصیفی (میانگین، واریانس،میانه، مد انحراف معیار و ...) و استنباطی (انواع آزمونهاي مرتبط با مقايسة ميانگين بين دو يا چند جامعة مستقل و وابسته)
  7. امکان ویرایش دستی اطلاعات

روش دسترسی به نرم ­افزار SPSS و کارایی منوها :

نرم افزار SPSS شده شامل منوهای مختلفی است که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می­شود، که عبارتست از:

File: ایجاد فایل(New)- باز کردن فایل­های مورد نظر(Open)- ذخیره کردن فایل­ها(Save و Save as) و ...

Edit: در این منو امکان ویرایش اطلاعات اعم از پاک کردن (Clear)- حذف کردن (Delete)- کپی (Copy) و ...

View:با استفاده از گزینه­های این منو می­توان آرایش پنجره SPSS را تنظیم کرد. به وسیله برداشتن و گذاشتن علامت در کنار گزینه

Data:این منو جهت کار با متغیرها مانند مرتب سازی متغیرها (Sort)- وزن دهی به موردها (Weight cases)

Transform: از این منو جهت محاسبه متغیرهای جدید بر اساس متغیرهای موجود و استفاده از توابع ریاضی مختلف (Compute)- کد گذاری مجدد  داده­ ها (Recode) و ...

Analyze:کلیه پردازش ­های آماری از طریق این منو انجام می­شود.

Direct Marketing: از این منو جهت بررسی پژوهش­ های بازاریابی استفاده می­شود .

Graphs:جهت ترسیم نمودارها و ویرایش آن از منوی مورد نظر استفاده می­شود.

Utilities:اطلاعاتی در  مورد متغیرها و فایل­ها، تعیین و تعریف مجموعه­ هایمتغیر از این منو استفاده می­شود.

Windows: از این منو برای فعال کردن پنجره­ های خاص و کوچک کردن صفحه کاربرگ استفاده  می­شود.

Help:جهت راهنمای استفاده از نرم افزار SPSS از این منو استفاده می­شود.

 

نویسنده:

مبینا باکویی

مبینا باکویی

کارشناس HSE

 

 

 

 

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Sun, 04 Oct 2015 06:47:23 +0000
عوامل تصمیم گیری موثر http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/660-factors-affecting-decision-making.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/660-factors-affecting-decision-making.html عوامل تصمیم گیری موثر

انسان در مسیر زندگی خود همواره با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه می شود که ناگزیر است برای حل یا گذر از آن ها تصمیمی اتخاذ کند. تشخیص مناسب ترین گزینه ای که می تواند و باید باشد و یافتن بهترین راهکار، مسیر زندگی را شکل می دهد و کیفیت آن را مشخص می کند. پیش بینی، ارزیابی و مقایسه نتایج راه حل های موجود و انتخاب قطعی یک راه حل برای رسیدن به هدف مطلوب، تصمیم گیری نامیده می شود. هربرت سایمون محققی است که در رابطه با مفهو و مکانیسم تصمیم گیری مطالعات زیادی انجام داده است. از نظر او مدیریت و تصمیم گیری دو واژه هم معنی و مترادف می باشند.

تصمیم گیری جوهر اصلی مدیریت است و عمل تصمیم گیری در واقع دشوارترین و در بعضی مواقع خطرناک ترین کار هر مدیر می تواند تلقی شود. یک مدیر با یک تصمیم گیری نادرست ممکن است صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره سازمان خود وارد آورد.


عوامل موثر در تصمیم گیری :

• عوامل عقلایی
• عوامل روان شناختی
• عوامل اجتماعی
• عوامل فرهنگی


مراحل تصمیم گیری :

1. شناسایی و تعریف مساله
2. جستجو برای یافتن راه حل های احتمالی
3. بررسی عواقب ناشی از هر راه حل
4. انتخاب یکی از مدل های تصمیم گیری و اتخاذ تصمیم
5. ارزیابی نتایج حاصل از اجرای تصمیم


با توجه به مشکلات مربوط به فرآیند تصمیم گیری با معیارهای چندگانه می توان گفت که تصمیم گیری ساده نبوده و به علت عدم وجود استاندارد از سرعت و دقت تصمیم گیری به مقدار زیادی کاسته می شود. برای رفع این مشکل و یا حداقل کردن آثار جانبی آن، روش های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه طراحی شده اند.

روش های تصمیم گیری چند معیاره:
 روش وزن دهی ساده SAW
 روش برنامه ریزی توافقی Compromise programming
 روش VIKOR
 روش شباهت به گزینه ایده¬آل Topsis
 روش تسلط تقریبی
 روش تحلیل سلسله مراتبی AHP
 روش تحلیل شبکه ANP

 
در میان روش های بیان شده، روش های  تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) از کاربرد زیادی برخوردارند.که با توجه به حجم محاسبات در آن ها از نرم افزارهای کامپیوتری به دلیل سرعت و دقت بالای محاسبات و همچنین رسیدن به نتایج در مدت زمان کوتاه استفاده می نمایند. یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین نرم‌افزارهای تصمیم گیری چندمعیاره مخصوص مدل‌های فرآیند سلسله مراتبی (AHP)، نرم افزار Expert Choice می باشد. کار با این نرم افزار ساده است و میتوان به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را در آن وارد نمود از دیگر قابلیت های نرم افزار ارائه نماهای مختلف از مدل به همراه نمودارها نیز می باشد.کاربرد آن برای تصمیم گیری های دقیق و غیر فازی است و اعداد فازی را پشتیبانی نمی کند.


در نرم افزار Expert Choice، فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله انجام می شود:
1. ایجاد مدل و وارد نمودن هدف، معیار و گزینه ها
2. ارزیابی عناصر با استفاده از مقایسه زوجی
3. محاسبه وزن های نهایی هر گزینه پس از مقایسه زوجی و محاسبه وزن های نسبی گزینه ها و معیارها

 

نویسنده:

  مبینا باکویی
  مبینا باکویی

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Tue, 22 Sep 2015 07:05:12 +0000
خانواده استاندارد های سری ایزو 9000 http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/659-iso-9000-series-family.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/659-iso-9000-series-family.html استانداردهای سری ایزو 9000

 خانواده بین المللی استانداردهای مدیریت کیفیت (ایزو 9000) به همراه خطوط راهنمای خود، توانسته است نظر جهان را به خود جلب کند، تا هر سازمانی که به دنبال استقرار موثر و کارای سیستم های مدیریت کیفیت است، به سراغ آن ها رود.در این مطلب به بررسی سه استاندارد معروف از سری 9000 خواهیم پرداخت: ایزو 9000، ایزو 9001 و ایزو 19011.

ایزو 9000 چیست ؟

استاندارد ایزو 9000، اصول پایه و واژگانی که در استانداردهای سری ایزو 9000 به کار می رود را معرفی و تشریح می کند. در واقع درک و بینشی از آنچه قرار است در خانواده استانداردهای مدیریت کیفیت با آن مواجه شد، را به شما خواهند داد. استاندارد ایزو 9000، هشت اصل مدیریت کیفیت را در کنار رویکرد فرآیندی برای رسیدن به بهبود مستمر معرفی و تشریح می کند.


ایزو 9001 چیست ؟

استاندارد ایزو 9001، زمانی مورد استفاده سازمان/شرکت قرار می گیرد، که قرار باشد یک سیستم مدیریت کیفیت استقرار یابد، تا اطمینان حاصل شود،پ قابلیت برطرف کردن نیازهای و انتظارات مشتریان، به سازمان اضافه شده است. استاندارد ایزو 9001، محصولات را معادل خدمات، نرم افزار، سخت افزار و مواد پردازش شده می داند. پس تفاوتی نمی کند که سازمان شما دارای محصول باشد یا خدمات، و در هر دو مورد کاربرد دارد.
در این استاندارد، 5 قسمت اصلی وجود دارد و فعالیت هایی را که نیاز است در هنگام استقرار سیستم در نظر گرفته شود، را مورد توجه قرار می دهد:
• تمامی الزامات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت و مستندسازی.
• مدیریت خط مشی، اهداف، برنامه ریزی و مسئولیت ها.
• مدیریت و تخصیص منابع.
• مدیریت فرآیند ها.
• اندازه گیری، پایش، تجزیه و تحلیل و بهبود.


ایزو 19011 چیست ؟

در استاندارد ایزو 19011، حوزه های ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی، پوشش داده می شوند. در واقع راهنمایی برای برنامه ممیزی و اجرای ممیزی داخلی و خارجی، ارائه می کند. ایزو 19011، مروری بر چگونگی اجرای برنامه ممیزی است. با انجام فرآیند ممیزی، اطمینان حاصل می شود که الزامات سیستم مدیریت کیفیت همانگونه که در استاندارد ایزو 9001 مشخص شده است، برآورده می شوند.
لازم به ذکر است خانواده ایزو 9000، تنها شامل سه استانداردی که در این مطلب بررسی شد نیست. به عنوان مثال ایزو 10001، ایزو 10002، ایزو 10003، ایزو 9004، ایزو 10014 و ... جزو این خانواده هستند که در آینده، در وب سایت مدیریت سرآمد ایرانیان، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

 

 

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Sun, 13 Sep 2015 22:59:02 +0000
ایزو 14001:2015 و تغییرات آن http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/658-revision-of-iso-14001-2015.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/658-revision-of-iso-14001-2015.html ایزو 14001:2015 و تغییرات آن

 استاندارد ایزو 14001، یکی از پر کاربردترین ایزوها در جهان می باشد که در سپتامبر 2015 وارد آخرین مرحله بازنگری خود می شود و نسخه جدید آن، یعنی ایزو 14001:2015 منتشر می شود. در حال حاضر سازمان ایزو به پیش نویس نهایی مرحله بین المللی این استاندارد رسیده است. به این معنی که اعضای استاندارد ایزو، که درگیر بازنگری آن هستند تا ماه سپتامبر می بایست در پیش نویس آن تجدید نظر و اظهار نظر نمایند.

تمامی استانداردهای ایزو جهت تطابق و سازگاری بیشتر با سازمان ها و شرایط محیطی، هر 5 سال مورد بازنگری قرار می گیرند. در این ویرایش جدید نیز، استاندارد ایزو 14001، به گونه ای تغییر خواهد کرد تا بیش از پیش سازگار با دیگر استانداردهای سیستم های مدیریتی باشد.

تغییرات مهم در ایزو 14001:2015 نسبت به ایزو 14001:2004 :

• افزایش میزان اهمیت مدیریت زیست محیطی در فرایندهای برنامه ریزی استراتژیک سازمان
• تمرکز بیشتر بر روی مدیریت و رهبری
• درنظر گرقتن راهکارهایی جهت حفظ محیط زیست از آسیب ها با استفاده از منابع پایدار
• سازمان ها برای حفظ محیط زیست و بهبود عملکرد زیست محیطی، نیازمند گام هایی خواهند شد. یک مدیریت محیط زیستی خوب ریسک جریمه نظارتی را کاهش داده و اغلب فرصت هایی را برای صرفه جویی در پول شناسایی می کند.
• توجه به چرخه عمر هنگام بررسی جنبه های محیط زیستی
• گسترش استراتژی ارتباطات (ارتباطات داخل و خارج سازمان افزایش داده بشود)

نسخه ویرایش شده ایزو 14001 یعنی استاندارد ایزو 14001:2015 ساختاری مشابه سایر استانداردهای مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001، حتی با تعاریف و گام های یکسان، پیروی خواهد کرد. این امر باعث میشود تا سازمان هایی که از استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت استفاده می کنند، سریع تر و آسان تر بتوانند استاندارد ایزو 14001:2015 را هم استقرار دهند.
ابن بازنگری توسط کمیته فنی ایزو به نام ISO/TC 207/SC 1هدایت شده است که شامل کارشناسان معرفی شده توسط هیئت استانداردهای ملی و سازمان های رابط می باشد.
سازمان ها تا 3 سال بعد از ویرایش استاندارد زمان دارند تا خود را با نسخه جدید تطابق دهند (در واقع این 3 سال مرحله تغییر از نسخه قبل ایزو 14001 به نسخه جدید یعنی ایزو 14001:2015 است.). پس از این دوره، شرکت های استقرار دهنده استاندارد ایزو 14001، مبتنی بر ویرایش جدید آن یعنی ایزو 14001:2015 ممیزی می شوند و گواهینامه ویرایش جدید این استاندارد را اخذ خواهند کرد.

نویسنده: بهاره محمدولی (مهندسی صنایع - کارشناس HSE)

 

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Thu, 10 Sep 2015 02:08:00 +0000
تغییرات ایزو 9001:2015 http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/657-changes-of-iso-9001-2015.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/657-changes-of-iso-9001-2015.html تغییرات ایزو 9001:2015

  استانداردهای ایزو هر پنج سال یک بار جهت اطمینان از مناسب و به روز بودن بازنگری می شوند. ویرایش جدید ایزو 9001 یعتی استاندارد ایزو 9001:2015 نسبت به نسخه قبلی از ساختار بهتری برخوردار بوده و به منظور تسهیل بیشتر استفاده از آن در ارتباط با سایر استانداردهای سیستم مدیریتی مورد بازنگری قرار گرفته است. برخی از تغییرات حاصل در ویرایش جدید ایزو 9001 یعنی ایزو 9001:2015 بدین شرح می باشد:

1-  تغییرات تعاریف در متن: وارد کردن، حذف یا تغییر تعاریف از جمله تغییراتی است که در ویرایش جدید حاصل شده است. به طور مثال واژه محصول به 3 بخش: خروجی، محصول و خدمات تقسیم شده است.

2-  تغییر ساختار: شاید یکی از بزرگترین تفاوت های بین این دو ویرایش ساختار آن ها باشد. نسخه جدید به 10 بند افزایش پیدا کرده است:
۱ - دامنه کاربرد
۲- استانداردهای مرجع
۳- واژگان و تعاریف
۴- زمینه کاری سازمان
۵- رهبری
۶- طرح ریزی
۷ - پشتیبانی
۸- عملیات
۹- ارزیابی عملکرد
۱۰- بهبود

در ادامه هر یک از بندهای استاندارد ایزو 9001:2015 توضیح مختصری داده شده است:
بند 4- محیط سازمان:
جهت شناخت محیط سازمان، عوامل داخلی و خارجی مرتبط با اهداف و استراتژی سازمان و تاثیرات آن¬ها بر سیستم مدیریت کیفیت باید مورد توجه قرار گیرند.
بند 5- رهبری:
این بند به الزامات مرتبط با مدیریت ارشد، که می تواند یک شخص یا گروهی از افراد کنترل کننده سازمان باشد، می پردازد.
بند 6- طرح ریزی:
بخش اول این بند مربوط به شناسایی ریسک هایی است که می تواند بر توانایی سازمان برای تولید محصول و ارائه خدمات قابل قبول تاثیر بگذارد. سازمان باید اقداماتی را جهت کنترل ریسک ها و فرصت ها طرح ریزی کند.
بند 7- پشتیبانی:
این بند شامل الزامات تعیین شده توسط سازمان، تامین منابع مورد نیاز برای استقرار، اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت کیفیت، می باشد.
بند 8- عملیات:
سازمان باید طرح ها و فرآیندهایی را جهت برآورده ساختن الزامات مشتری و طراحی محصول و خدمات، ایجاد کند. بند 7 ویرایش 2008 معادل بند 8 این ویرایش می باشد.
بند 9- ارزیابی عملکرد:
این بند مربوط به الزامات پایش، اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی می باشد.
بند 10- بهبود:
عدم انطباق های موجود یا آن دسته از عدم انطباق هایی که می تواند به وجود آید، باید شناسایی شده و با استفاده از اقدامات اصلاحی، تحت کنترل قرار گیرند. در این ویرایش بندی در خصوص اقدام پیشگیرانه وجود ندارد. الزامات مورد نیاز برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی آن، نیز می بایست توسعه داده شود.

تغییرات ایزو 9001:2015 نسبت به ایزو 9001:2008 :

اضافه شدن 2 بند جدید در ایزو 9001:2015 به بند محیط سازمان:
این 2 بند سازمان را ملزم به تعیین الزاماتی می کند که می تواند بر روی طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت و ارتقای سیستم تاثیر بگذارد.
4-1- شناخت سازمان و زمینه آن
4-2- شناخت نیازها و انتظارات طرف های ذینفع
تغییر در مستند سازی اطلاعات:
در ویرایش جدید بیشتر تاکید بر مستندسازی اطلاعات حیاتی و قابل استفاده در سازمان نسبت به روش های اجرایی و دستورالعمل ها شده است. واژه اطلاعات مستند جایگزین واژه های مستندات و سوابق شده است.

  • رهبری در سازمان

در ویرایش جدید استاندارد 9001 یعنی ایزو 9001:2015 تاکید زیادی بر رهبری و همسو کردن اهداف شده است و مدیریت ارشد نقش بیشتری در سیستم مدیریت خواهد داشت.

  • عدم وجود بندی در رابطه با الزامات مرتبط با اقدام پیشگیرانه در ویرایش جدید

نویسندگان:

مهفام اسکندری مبینا باکویی

مهفام اسکندری

محیط زیست

کارشناس HSE

مبینا باکویی

ایمنی

کارشناس HSE

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Sat, 05 Sep 2015 04:01:52 +0000
مدیریت استراتژیک چیست ؟ http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/656-what-is-strategic-management.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/656-what-is-strategic-management.html مدیریت استراتژیک چیست ؟

 مدیریت استراتژیک برای پیاده سازی اهدافی به کار گرفته می شود که از سمت مدیران رده بالا اتخاذ می شود. استراتژی ها با در نظر گرفتن منابع در دسترس سازمان و با توجه به محیط داخلی و بیرونی که سازمان در آن فعالیت می کنند تنظیم می شوند. در واقع استراتژی راهنمایی کلی سازمان با در نظر گرفتن اهداف سازمانی است. در حقیق مدیریت استراتژیک مجموعه ای از تصمیمات است که عملکردی که شرکت در بلند مدت را باید داشته باشد، تعیین می کند.

 

» دوره مجازی مدیریت استراتژیک با گواهینامه MSI Academy.


در مدیریت استراتژیک عواملی که تعیین استراتژی های مناسب در یک سازمان تاثیر گذارند عبارت هستند از شرکت های رقیب، سهامداران، دولت، بازار، قیمت، توزیع کنندگان و ... . برای تهیه استراتژی های یک سازمان، رسالت (Mission) تعیین می شود؛ سپس عوامل محیطی خارجی برای یافتن تهدید ها و فرصت ها بررسی می شوند. پس از آن نوبت به بررسی عوامل محیطی داخلی سازمان و شناسایی نقاط قوت و ضعف است. پس از شناسایی چهار عامل اساسی (تهدید ها، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف)، از آنها به گونه ای استفاده می شود که با استفاده از نقاط قوت بتوان از فرصت های شناسایی شده بهره برداری شود. یا با استفاده از فرصت های شناسایی شده، نقاط ضعف پوشش داده شوند. همچنین سازمان می تواند استراتژی هایی را اتخاذ کند که با استفاده از نقاط قوت خود، تهدید ها را حذف نماید. در گام بعد نیز مدیران بررسی می نمایند که چگونه می توان نقاط ضعف شناسایی شده را کاهش داده و اثرات تهدید ها را کم تر کنند.


استراتژی ها انواع گوناگونی دارند. مااند استراتژی رسوخ در بازار که اشاره به افزایش سهم بازار محصولات و خدمات سازمان دارد. استراتژی توسعه بازار نیز به عرضه محصولات و خدمات سازمان به سایر مناطق جغرافیایی می پردازد. استراتژی تنوع همگون، به معنی افزایش محصولات و خدمات جدید اما مرتبط با یکدیگر است. از طرف دیگر استراتژی تنوع ناهمگون به افزایش محصولات و خدمات جدید و نامرتبط با یکدیگر است. استراتژی مشارکت نیز استراتژی است که به ادغام شرکت ها در قالب یک سازمان جدا می پردازد. استراتژی های دیگری نیز مانند یکپارچگی های عمودی، واگذاری و ... نیز وجود دارد که به فراخور تصمیمات مدیریتی قابلیت استفاده و بهره برداری دارند.

 

» دوره مجازی مدیریت استراتژیک با گواهینامه MSI Academy.

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Fri, 14 Aug 2015 18:41:32 +0000
مشاوره و استقرار HSE در صنعت مخابرات http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/648-hse-implementation-in-telecommunication-industry.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/648-hse-implementation-in-telecommunication-industry.html مشاوره و استقرار HSE در صنعت مخابرات
 شركت مديريت سرآمد ايرانيان تنها شركت ايراني است كه در صنعت مخابرات داراي سابقه استقرار و نگهداري سيستم مديريت كيفيت برپايه ISO 14001 و OHSAS 18001 در قالب نظام جامع ايمني، بهداشت و محيط زيست (HSE) مي باشد. يكي از تجربيات موفق شركت مديريت سرآمد ايرانيان در زمينه مشاوره و استقرار HSE، مستقر كردن سيستم هاي مديريتي اين حوزه در شركت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) از سال 1392 تا كنون مي باشد.
در رده بندي پرمخاطره ترين مشاغل دنيا توسط سازمان ايمني و بهداشت شغلي آمريكا (OSHA) ،كار در زمينه نصب و نگهداري دكل هاي مخابراتي (Commniucations- tower climbing)به علت وقوع حوادث منجربه مرگ و آسيبهاي غير قابل جبران ،دركنار مشاغل پر حادثه اي نظير مشاغل مرتبط با برق طبقه بندي مي شود . شركت ارتباطات سيار ايران به عنوان تنها اپراتور ايراني كه با بهره گيري از توان و تخصص شركت مديريت سرآمد ايرانيان در زمينه مشاوره و استقرار HSE، گام بلندي در راستاي برقراري ايمني، بهداشت و حفظ محيط زيست و ايجاد محيطي ايمن براي كاركنان و پيمانكاران خود برداشته است.
 
شايد درنگاه اول  به نظر برسد كه توجه به HSE در صنعت مخابرات و در مقايسه با ساير صنايع آلاينده مانند نفت، گاز و پتروشيمي  از اهميت كمتري برخوردار است و فرآيندهاي مرتبط با صنعت مخابرات حتي براي خود فعالان اين صنعت داراي ريسك هاي ايمني و جنبه هاي زيست محيطي چنداني نيست.حال آنكه تجربه شركت مديريت سرآمد ايرانيان در زمينه مشاوره HSE در صنعت مخابرات حاكي از آنست كه فارغ از مخاطرات مرتبط با دكل هاي مخابراتي (BTS) همچون گودبرداري ، نصب و استقرار دكل هاي مخابراتي و فعاليت درمشاغلي همچون دكل بندي كه از پرمخاطره ترين مشاغل در دنيا محسوب مي شوند، ريسك هاي فعاليت هايي همچون كار در معرض امواج الكترومغناطيس، كار با ماشين آلات سنگين ، انبارش تجهيزات مخابراتي، كار طولاني مدت با كامپيوتر كه منشا عوارض اسكلتي عضلاني است، كار در SERVER ROOM ها و ... ، از سويي  و جنبه هاي زيست محيطي همچون استفاده و انبارش باتري هاي اسيدي و مصرف انرژي توسط سايت هاي BTS از سوي ديگر را نمي توان از نظر دور داشت.
 
در اين راستا شركت مديريت سرآمد ايرانيان با بهره گيري از نيروهاي متخصص كه همگي داراي دانش تخصصي در زمينه هاي مرتبط  با مشاوره و استقرار HSE مانند مهندسي صنايع ، مهندسي منابع طبيعي ، ايمني صنعتي ومديريت محيط زيست  مي باشند ، و استفاده از جديدترين روش هاي RISK ASSESEMENT (برگرفته از روش سه عاملي ويليام فاين)  موفق به شناسايي بالغ بر 100  عنوان ريسك و جنبه زيست محيطي در صنعت مخابرات شده است. شناسايي ريسك ها و جنبه هاي زيست محيطي و اقدامات كنترلي متناظر با آن ها از مهم ترين گام هاي مشاوره HSE در صنايع مي باشد .
 
گام موثر ديگري كه در راستاي استقرار HSE به صورت اثربخش در شركت ارتباطات سيار ايران برداشته شد، طراحي سناريوي علمي و استاندارد و اجراي مانورهاي واكنش در شرايط اضطراري در انبارها، تاسيسات و مراكز مختلف شركت ارتباطات سيار ايران با مشاركت سازمان هاي متولي خدمات ايمني و امدادي نظير آتش نشاني و اورژانس، به منظور افزايش آمادگي واكنش در شرايط اضطراري در بخش هاي مختلف سازمان مي باشد.
 
از ديگر مراحل مشاوره و استقرار HSE كه شركت مديريت سرآمد ايرانيان در صنعت مخابرات نيز اجرا كرده است مي توان به موارد زير اشاره داشت:
-شناسايي الزامات قانوني مرتبط با حوزه HSE و فعاليت سازمان
-تدوين روش هاي اجرايي و دستورالعمل هاي حوزه ايمني، بهداشت و محيط زيست
-طراحي و تدوين محتوا و برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه مشاغل گوناگون
-انجام بازديدهاي دوره اي از مراكز و ارائه گزارش
-شناسايي عدم انطباق هاي محيطي و اقدامات اصلاحي مربوطه
-تهيه انواع بروشورهاي اطلاع رساني حاوي پيام هاي ايمني و سلامتي به منظور ارتقاي فرهنگ ايمني و سلامت در سازمان
-....
 
حاصل تلاشهاي شركت مديريت سرآمد ايرانيان در زمينه مشاوره و استقرار HSE در صنعت مخابرات، ثبت GP در آخرين مميزي برون سازماني توسط شركت TUV NORD 2015 به عنوان يكي از تجربيات موفق سازمان در زمينه استقرار نظام هاي مديريت كيفيت ميباشد.
 
شركت مديريت سرآمد ايرانيان آمادگي دارد تجربيات خود را در زمينه مشاور و استقرار HSE در اختيار ساير سازمان ها و صنايع كشور بگذارد. و چه افتخاري از اين بالاتركه بتوان درجهت حفظ سلامت انسان ها و محيط زيست گامي موثري برداشت.
 

 

]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Fri, 08 May 2015 05:53:26 +0000
چرا مشاور مدیریت ؟ http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/647-why-management-consulting.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/647-why-management-consulting.html چرا مشاور مدیریت ؟
 در این مطلب قصد بیان مهمترین دلایلی را داریم که باعث می شود تا سازمان ها و شرکت ها برای بکارگیری مشاور مدیریت و یا مشاوران مدیریت اقدام نمایند را بررسی می کنیم. یک مشاور مدیریت ممکن است برای شناسایی مشکلات سازمانی بکار گرفته شود. مشاوران مدیریتی به دلیل تجربه مناسبی که از سازمان های مشابه و نوع فعالیت مورد نظر دارند، می توانند با دیدی وسیع تر مشکلات جاری سازمان را شناسایی کنند و مدیران ارشد را مطلع کنند.
در بسیاری از موارد نیز از خدمات مشاوره مدیریت به عنوان یک کاتالیزور برای اعمال تغییرات در سازمان ها و شرکت ها استفاده می گردد. همیشه ایجاد تغییرات و تحول های سازمانی و کاری، با مقاومت کارکنان همراه است و در چنین موقعیت وجود یک مشاور مدیریت می تواند کمک شایانی به مدیران ارشد باشد. آنها دلایل مقاومت کارکنان را درک می کنند و می دانند که چگونه می توانند آنها را حل و فصل کرد.
 
از مشاوران مدیریت برای آموزش مدیریت و کارکنان نیز استفاده می گردد. آنها می توانند مهارت های خوبی را در آموزش ها به مخاطبان ارائه کنند و رقابت پذیری سازمان را افزایش دهند. به عنوان مثال آموزش ها مدیریت ارتباط با مشتری می تواند بسیار برای افزایش وفاداری مشتریان و فروش کاربردی باشد.
 
از دیگر دلایل بکارگیری مشاوران مدیریت، راه اندازی تجارت ها و کسب و کارهای جدید است. قطعا هیچ شخصی بهتر از یک مشاور مدیریت متخصص به یک حوزه نمی تواند، مشکلات پیش رو و راه حل ها را نمایان سازد. همچنین یک مشاوره مدیریت در این جا می تواند ایده های بهتری را برای شروع کسب و کار و تجارت مورد نظر ارائه کند.
 
یکی از موارد دیگر استفاده از مشاوران مدیریت، این است که سازمان ها و شرکت ها در مواردی تشخیص می دهند که به جای استخدام افراد تمام وقت می توانند با چندین جلسه مشاوره مدیریتی و دریافت نقاط قوت و ضعف توسط مشاوران مدیریت را دریافت کنند و به بر طرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقط قوت بپردازند. در نتیجه استفاده از خدمات مشاوره مدیریتی می تواند بسیار به صرفه تر باشد.
]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Sun, 19 Apr 2015 02:40:56 +0000
چگونه برای محصولات خود تبلیغات کنید؟ http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/646-how-to-advertise-your-products.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/646-how-to-advertise-your-products.html چگونه برای محصولات خود تبلیغات کنید؟
 
در صورتیکه می توانید برای محصولات خود در موقعیت های تجاری تبلیغات کنید؛ به عنوان مثال مجلات. اینترنت نیز در ارتقاء محصول و افزایش فروش می تواند همیار خوبی برای تجارت شما باشد. اگر تجارت شما پر سود می باشد می توانید از رسانه های غیر دیجیتال هم مانند بیلبوردهای واقع در بزرگراه ها استفاده کنید. انجام تبلیغات هزینه بر می باشد به همین خاطر بسیار باید به این موضوع که چه کسی تبلیغات شما را می بینید و می شنود اهمیت دهید تا مبادا هزینه ای را صرف کنید اما پیام شما به دست افراد و مشتریان بالقوه نرسد.
می توانید در مجلات و روزنامه ها به تبلیغات بپردازد. بیلبوردها نیز همانگونه که بیان شد یکی دیگر از راه های تبلیغاتی هستند. برای تبلیغات بر روی بیلبوردها باید توجه نمایید که رانندگان برای حفظ ایمنی، تنها می توانند دو تا سه ثانیه به آن نگاه کند، پس باید طراح بیلبورد تبلیغاتی شما به گونه ای باشد که در کمترین زمان ممکن، پیغام خود را به مخاطب برسانید. 
 
تبلیغات تلویزیونی نیز دیگر راه های تبلیغات است. گزینه های زیادی برای تبلیغات تلویزیونی موجود است. تبلیغات کوتاهتر ارزانتر هستند. می توانید در تبلیغات تلویزیونی داستانی کوتاه را روایت کنید، یا محصولات خود را با محصولات موجود دیگر مقایسه کنید و برتری های خود را نشان دهید. تبلیغات رادیویی را هم فراموش نکنید. بسیاری از مردم گوش دادن به رادیو را به دیدن تلویزیون ترجیح می دهند.
 
تبلیغی مناسبت است که بتواند نظر مخاطب را جذب نماید. واقعیت موجود این است که مردم در مواجهه با تبلیغات زیادی در روز قرار می گیرند و این باعث می گردد توجه شان را نسبت به تبلیغات کم کنند. پس نحوه طراحی و گرافیک تبلیغات بسیار مهم است. در تبلیغات باید پیام هایی را که فکر می کنید برای شما اولویت بیشتری دارند، در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب انتقال دهید. دیگر هزینه کردن برای تبلیغاتی که به صورت کلیشه ای در آمده اند جوابگوی یک تجارت برای افزایش فروش نیست، بلکه مخاطبان در صورتیکه تبلیغی متفاوت ببینند، می توانند به آن فکر کنند!
 
]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Thu, 16 Apr 2015 05:04:51 +0000
تیپ های مدیریتی را بشناسید http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/645-know-the-management-styles.html http://www.msi.co.ir/knowledge/articles/item/645-know-the-management-styles.html

 

تیپ های مدیریتی، در واقع ویژگی های تصمیم گیری و مواجه با مسائل است. تیپ های مدیریتی به دسته های خود کامه، مشورتی، متعاقد کننده، دموکراتیک و ... تقسیم بندی می شوند که در این مطلب سعی شده است در مورد مهم ترین تیپ های فوق شرحی آورده شود.

تیپ مدیریتی خود کامه:
این استایل در خصوص مدیرانی صدق می کند که عادت دارند تصمیمات مدیریتی را بدون در نظر گرفتن نظرات دیگران، اتخاذ نمایند. در واقع تصمیمات مطابق با نظر شخصی و عقاید مدیریت است. در چنین سازمان هایی انگیزش کاری میان کارکنان به تدریج از بین می رود، زیرا که آزادی در تصمیم گیری ندارند و کم کم ریزش کارکنان و خروج آنها از سازمان مهیا می شود!
 
تیپ مشورتی:
تصمیمات مدیریتی با اعمال نظر کارکنان اتخاذ می شوند و کارکنان آزادی بیشتری را در تصمیم گیری ها احساس می کنند. این در این تیپ مدیریتی ارتباطات از بالا به پایین در سازمان است و البته بازخورها به مدیریت ارسال می گردند. این نوع تیپ باعث به وجود آمدن حس وفاداری میان کارکنان می گرد.
 
تیپ متعاقد کننده:
در تیپ مدیریت متعاقد کننده، مدیریت اختیار کامل خود را برای تصمیم گیری حفظ می کند. البته مدیران این تیپی وقت بیشتری را با کارکنان خود سپری می کند با آنها بیشتر کار می کنند تا فواید تصمیمی را که گرفته اند به آنها نشان دهند و به نوعی آنها را متعاقد کنند.
 
تیپ دموکراتیک:
در تیپ دموتراتیک، مدیریت کاملا به کارکنان اجازه شرکت در تصمیم گیری ها را می دهد و رای مطابق با نظر اکثریت است. ارتباطات دو طرفه است (از مدیریت به کارکنان و بالعکس). این نوع تیپ مدیریتی زمانی که نیاز به اتخاذ تصمیمات پیچیده و نظرات افراد خبره است، بسیار کاربردی است. از معایب این تیپ مدیریتی آهسته بودن روند تصمیم گیری است.
 
همانگونه که هر یک از استایل ها و تیپ های مدیریتی تشریح شده هر یک دارای معایب و مزایایی است و بسیار مهم است تا کارمندان تیپ مدیریتی، مدیران خود را بشناسند و بهتر بتوانند مطابق با مدیران عمل نمایند.
 
]]>
iman.shokr@gmail.com (مدير سايت) مقالات Tue, 14 Apr 2015 05:09:34 +0000